woensdag 8 april 2015

Taalverschrikkingen (fictie!)

In de afgelopen jaren heb ik een document getiteld “Taalverschrikkingen” bijgehouden, waarin ik woorden, uitdrukkingen en losse zinnen noteerde waar ik de gruwels van kreeg. In plaats van u een zure mekkerlijst voor te schotelen én om mijn kriejeetiv raaijtink wat te oefenen, heb ik die 6 bladzijden ellende verbouwd tot een verhaal - de helft van een telefoongesprek. En Bee: dit verhaal is 100% fictief en niet op een bestaand iemand, levend noch dood, gebaseerd. Veel lees en/of griezelplezier!

“...Kindlief twee heeft nogal last van een laag zelfbeeld dus het is zo fijn dat hij nu wat hoge punten gehaald heeft. Daarom zijn wij gaan uiteten met hem. Kon ik meteen manlief mijn nieuwe lokken laten zien, echt, ik ben zo blij met mijn haartjes. Zo’n avondje gaan uiteten kost wat centjes, maar ja, je kunt een kind van 12 niet meer belonen met een rijstewafel. Ach, en je moet ook gewoon lekker genieten, binnenkort lekker manlief verwennen met een weekendje weg, je weet wel, saunaatje, gaan uiteten, bioscoopje pakken, fijn uitwaaien op het strand, lekker cultuur snuiven! Nee, het gaat nu weer helemaal goed tussen ons, maar het was wel vechten hoor, echt knokken, zeker toen ik terug weer ging werken. Hij dacht dat ik met een collegaatje liep te scharrelen. Soms is manlief wel een beetje een mannetje, je moet ze echt opvoeden he, als vrouw. Maar ja, daar ben je zelf bij en als je nou slim bent, behandel je al je kinderen hetzelfde, hihi…

…Echt, ik heb zo’n druk leventje, ik ben nu eigen gemaakte soep aan het koken want straks komt de kameraad van manlief eten. Nee, die zit niet in het leger, hoezo? Het recept stond op de blog, ik had het nog nooit eerder op. Sowieso heerlijk herkenbaar die blog, echt genieten. Vorige week heb ik er ook een recept van gekookt. Het was de gezondere keuze, een heerlijk slank recept met een vleesje en groentjes, tjokvol vitamientjes, echt een heerlijk maaltje, lekker smikkelen en smullen was dat. Normaal gesproken eten we een eenvoudige prak, dus we namen allemaal een extra portie. Echt, we aten onze buikjes rond. Jammie jammie…

…Daarna heb ik nog even lekker fijn gezondigd met een handje kaas uit het vuistje en toastjes met zo’n smeerseltje. Dat was nog best lastig om die geplette kaas met mijn tong tussen mijn vingers vandaan te krijgen. Nou ja, morgenavond weer lekker sporten, daar krijg ik altijd zo’n energie van…

…Kindlief één zit al in z’n más-tur. Nee, dat is geen boot. Dat wordt later echt een creatief. Hij zoekt nog wel een nieuwe kamer om voor te wonen. Nee, helaas kan hij niet thuis blijven wonen. Echt, ik vind het zonde-geld. Dat zei ik nog tegen kindlief, ik zei dat ik het jammer geld vind. Echt, ze vragen daar de hoofdprijs, je betaalt echt de jackpot voor zo’n kamer…

…We hebben sinds kort ook een nieuwe anti-allergische kat, die neem ik elke dag even kort af met een klamvochtig doekje. Ik zeg nog zo tegen kindlief twee: Niet met de kat kroelen! Stop je neus niet in de kat! Waarop kindlief zei, terwijl hij een astma aanval kreeg: “Waar hebben we anders een kat voor? Bovendien, zeg jij niet altijd dat je beter spijt kunt hebben van iets wat je wel gedaan hebt, dan van iets dat je niet gedaan hebt?”Jaaa, het is zo’n lekker ventje, hij blijft altijd zo lekker zichzelf…

…Ik las deze week nog een artikel over Dòf doesjdzjel en die over die PAR-fum van Lan-kom, je weet wel, Tres-waar. Dat is zo’n fijn luchtje. Beter ga je voor het kopen van die foo-siel mascara naar de ICI Paris. Met slechts een likje van die mascara zie je er dan toppie joppie uit…

…Ik pak steeds mijn nieuwe FAA-voriete fun-deesjun, Steij Maad heet hij. Ja, van die RIE-fjoe. En die blus van Kwerlijn. Echt, ik hou ervan. Die lip-lakeej van Puhppaah is ook echt mijn lievelings, net als dat zalfje van de Lus…

…Ik heb voor een paar weken terug ook een nieuwe swieter in maat lats gehaald, zo eentje met een biejeeeej-bandje. Jaahaa, ik ben goed geslaagd. Daarna heb ik bij de Vero Moda booties gekocht en toen een pannini besteld bij die Italiaan. Vroeg hij hoeveel broodjes ik dan wilde, die snapte ik niet. Wat gek is, want hij sprak best goed Nederlands voor een buitenlander…

…Klopt, mijn email is MeisjeMiepje1968. Ja, dat is mijn geboortejaar. Zo, en dan ga ik zo lekker op de bank met een dekentje voor de tv lekker tegen mijn mannetje aankruipen. Doegie!!!"

6 opmerkingen :

  1. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik al die verkleinwoorden het ergst vind... daarna met stip of twee: 'manlief' en 'kindlief'. Brrrr...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De pasgro die 99,99% van "manlief" en "kindlief" afstraalt... maar inderdaad, niets ergerlijkjes dan de verkleinwoordjes de hele tijdjes.

      Verwijderen

Blog Design by Get Polished