zaterdag 31 juli 2010

Geobzeepdeerd

Voor wie denkt "Goh, dat zeepmaken lijkt mij ook een ontzéttend leuke hobby!" een tip: begin er niet aan. Nee, dit is geen poging tot potentiële concurrentieontmoediging, maar een waarschuwing vanuit mijn tenen. Het begint met een boekje, een weblog of een youtube-filmpje: "Goh, zeep maken, wát een leuk idee!" en voor je het weet beheerst het je gedachten. Elke cakevorm of plastic bak is een potentiële mal voor zeep, geen geur- of kleurstof is meer veilig en op het moment dat je geen HEMA in kunt lopen zonder wéér een loogbestendige spatel te kopen, weet je dat het een feit is: je bent verslaafd aan het concept "zeep maken".

Tenminste, zo verging het mij de afgelopen weken. Vandaag zou dan eindelijk, éindelijk Z-day zijn: na leegkopen van de halve HEMA, een kwart IKEA en de rest van de benodigde spullies gescoord te hebben bij respectievelijk de Appie, de Chinese supermarkt én Betsies kookwinkel in Utrecht, moest er alleen nog natronloog gekocht worden en konden we aan de slag. In elke manual die ik las over zeep maken stond ergens onderin het lijstje cakevormen, au bain marie-pannen, loogbestendige bakken, spatels, doekjes, handschoenen, veilgheidsbrillen, frituurthermometers en John Barrowman-mag-weten-wat, bijna als p.s. de zin: "Ook heb je natronloog (natronhydroxide) nodig. Dit kun je kopen bij elke bouwmarkt of apotheek". Waarom men er collectief voor kiest om de gevaarlijkste en (op een gedeelde eerste plaats met de vetten) belangrijkste stof voor het maken van zeep in een frommelzinnetje onderaan te zetten was mij een raadsel.

Wat echter het grootste raadsel bleek, was waarom dit spul blijkbaar "nergens" (lees: 3 drogisten, 1 apotheek en 1 doe-het-zelf-zaak) in de schappen stond, en ik zodra ik vroeg of ze het hadden, aangekeken werd alsof ik een Heuse Echte Terrorist was. Een rondje google gaf het antwoord op beide vragen: herinnert u zich nog die rage van de Crofty-bommen, een paar jaar geleden? Eén keer raden waar die van gemaakt worden...

Kortom: de komende week moet ik ergens een toko vinden die wél natronloog verkoopt, want als ik niet binnen afzienbare tijd zeep in elkaar flans, word ik wappie en da's niet goed voor de bloeddruk. The Big Kahuna gaf nog de tip: "Neem een paspoort mee!". En hoewel ze het niet létterlijk als 1 bedoelde, laat ik de ander voor de zekerheid toch maar thuis. ;-)

2 opmerkingen :

  1. Dus ik naar mijn schoonmaakspullenkastje en de ontstopper eruit getrokken en jawel: natronloog. Helaas samen met allerlei andere troep, dus niet bruikbaar. Zul je verdorie altijd zien!

    Oh en vergeet niet dat Captain Jack ook groot voorstander is van Botox. Kun je daar ook zeep van maken? Nee... dacht ik al...

    Je kunt het vast online vinden. Komt goed. Want inderdaad: wappie kunnen we niet gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ non-spotter: ja, dat is inderdaad precies het probleem: vroegah verkochten ze pure natronloog als gootsteenontstopper, tegenwoordig mengen ze het met diverse spullies. Dat werkt prima om gootstenen te ontstoppen, maar je kunt er geen bommen (of zeep!) meer mee maken... *diepe zucht*

    Van Botox kun je helaas geen zeep maken, maar ik kom inderdaad op de leeftijd dat ik me er ook maar eens in moet gaan verdiepen. ;-)

    Er moeten inderdaad drogisten zijn die het nog gewoon verkopen en anders gewoon online, maar het gaat lukken! *kijkt strijdlustig*

    BeantwoordenVerwijderen

Blog Design by Get Polished