woensdag 17 december 2014

Passie

Vanaf dag 1 van mijn studie krijg ik al de “Wat ga je doen na je studie?”-vraag, maar nu deze ellende mijn studie vordert, nemen mensen steeds minder vaak genoegen met mijn “Nou, eerst deze studie maar eens letterlijk overleven”-antwoord. Uiteraard ben ik al sinds een jaar of 3 minstens 53 verschillende opties voor Mijn Toekomst aan het onderzoeken, want dat Oostblok-gen is uiterst hardnekkig. Ik ben echter een Voldongen Feit-type. Ik onderzoek, weifel en twijfel me zo’n 30 slagen in de rondte, en pas als ik besloten heb, maak ik het wereldkundig. Ik voel daarom niet de behoefte om mijn potentiële levensplannen met nauwelijks-iets-meer-dan-volslagen-onbekenden te bespreken, hoe aardig ze ook zijn.

De meeste mensen begrijpen dat “Nou, dat weet ik nog niet, eerst mijn studie maar eens afmaken, dan wat tijd vrijaf en dan beslis ik verder”, betekent dat ik geen zin heb om het erover te hebben. Er zijn ook bloedirritante dominantjes zonder sociale vaardigheden mensen die op dat moment hun innerlijke beroepskeuzeadviseur niet kunnen bedwingen. Zoals u zich kunt voorstellen, loopt zo’n gesprek gierend uit de hand:

De nauwelijks-iets-meer-dan-volslagen-onbekende: “Oh jaaa, lekker je passie volgen. Lekker doen wat je leuk vindt!”

Op dat moment moet ik me altijd inhouden om niet keihard “PÁSSIE EN ADRIAAN, MENSEN, PÁ-SSIE EN ADRIAAN!” te brullen, wat mij wonderwel tot nu toe nog steeds gelukt is.

Ik murmel wat en hoop dat de nauwelijks-iets-meer-dan-volslagen-onbekende een ander topic start, of plots een afspraak heeft ergens.

De nauwelijks-iets-meer-dan-volslagen-onbekende gaat echter door: “Wat zijn je passies eigenlijk?”

Ik, stellig: “Die heb ik niet.”

De NIMDVO: “Jaaweeel, die heb je vast wel! Verteeeeel!”

Nu heb ik aan weinig dingen een grotere PIEPhekel dan aan mensen die “Jawel” zeggen als ik net “Nee” gezegd heb, dus ik besluit de waarheid te vertellen.

Ik: “Mijn passies zijn slapen, wasseh wasseh en drie keer per dag pizza eten. Maar dat laatste kan niet meer, want ik ben glutenintolerant. En da’s vrij #@$@#, kan ik je vertellen”.

De NIMDVO, die niet eens het fatsoen heeft om te zeggen dat dat rottig voor me is: “Oh, maar ik bedoelde je pássies, wat je wilde worden toen je vroeger klein was!”

Ik, doend alsof ik dom ben: ”Oh, dat! Toen ik vroeger klein was, wilde ik later als ik groot was in een baljurk door kasteelgangen rennen. Dat leek me nou helemaal geweldig.”

Even een protip voor ouders tussendoor: laat je kinderen niet, ik herhaal NIET, op een impressionable age naar Candy Candy kijken. Voor je het weet creëer je special snowflake beroepswerklozen zoals ik. Overigens, na mijn baljurkrenfase wilde ik gewoon in een klein huisje aan zee de godganse dag boeken lezen en af en toe iets schrijven, maar als ik dat zeg, krijgen we weer de hele “Ah, SCHRIJVEN is je passie - “NEEHEE!””-discussie en die probeer ik koet ku koet te vermijden omdat ik er van ga schuimbekken ondertussen.

De NIMDVO gaat onverstoorbaar verder: “Maar wat zijn je hobbies dan?”

Ik, mezelf heftig krabbend: “Ik doe niet aan hobbies.”

De NIMDVO: “Jamaarwatvindjeleuheuk?

Ik, enthousiast: “Oh, leuk. Eh, katten, zines en klassiek ballet. Dat was het eigenlijk wel. Oh, en avocado’s natuurlijk.”

De NIMDVO, die maar niet snapt dat ik het niet snap: “Nee, ik bedoel, dingen die je doet, waar je je mee bezig houdt, je tijd mee doorbrengt!”

Ik, nu op elevator pitch toon: “Nou, mijn studie neemt zo’n 90% van mijn tijd in, maar daarnaast houd ik me zoals ik eerder al zei bezig met slapen, wasseh wasseh en dan maar glutenvrije pizza eten. Mijn kat knuffelen. Foto’s maken. Soms mijn kop volplamuren, en daar dan weer een foto van maken. Af en toe lees ik eens een boek, en bij vlagen bingewatch ik stomme tattoorealityshows.”

De NIMDVO die, voornamelijk door mijn toon, denkt dat we eindelijk ergens komen: “En verder?”

Ik, nog steeds op elevator pitch toon: “Verder ik maak lijsten van welke lace fronts ik wil kopen en in welke volgorde. Daarnaast oefen ik al jaren voor een rol in de Black Parade Musical en heb ik met name House of Wolves DOWN.

De NIMDVO kijkt confuus: “Je doet WAT?”

Ik, betrapt: “Ok, ok, ik geef het toe, ik doe in mijn woonkamer met de gordijnen dicht urdinaire dansjes op Shake van de Ying Yang Twins feat. Pitbull. (Nee, hier link ik niet naar. Dit in het kader van het feminisme en zo. Also: don’t tell anyone)

De NIMDVO, het voorgaande negerend: “Jaa, nee, ok, maar wat zou je doen als ALLES kon, als geld geen bezwaar was?”

Ik, spontaan oplevend: “Ooh, maar als ik independently wealthy was, dan zat ik met mijn ass en mijn Clark en mijn 6000 dollar full lace wig völlig ondergetattoeerd in Chateau Marmont in Ellleeeeeeehj mijn Español op te krikken, riekend naar een speciaal voor mij gecomponeerd parfum van Floris, me de hele dag van yoooguhhh naar de Whole Foods en weer terug te verslepen. En elke avond zou ik iets nieuws vegan-glutenfree’s eten bij een van de duizenden toko’s die ze daar hebben. Hell, ik zou zelfs leren koffiedrinken. En op acteerles gaan. Oh, en fillers. Heel veel fillers.”

De NIMDVO, voorzichtig doch met afkeurende ondertoon: “Dat lijkt me toch niet heel veel voldoening geven.

Ik, stellig: “Oh jawel hoor”

Het gesprek valt even stil. Ik denk: “Dit is mijn kans” en ik doe een poging om te vertrekken, maar helaas.

De NIMDVO, wanhopig klinkend een laatste poging wagend: “Maar wat zou je nou doen als dit je laatste dag op aarde was?”

Ik, op een kat in ’t bakkie toon: “Die is makkelijk: 27 pizza’s vol met gluten eten, de hele Gall & Gall leegzuipen en een fijne opiatenverslaving cultiveren, want hey, YODO! (you only die once – met dank aan klasgenoot José uit Florida)

De NIMDVO, mild geïrriteerd en kortaffigjes: “Goed, dat is misschien te ver vooruit gekeken. Maar wat zou je NU dan het liefste doen?”

Ik, mijn kans grijpend: “Met m’n ass in bed de Fook lezen.”

De NIMDVO, nu echt geïrriteerd: “Jahaa, maar daarnaahaa?”

Ik: “Met m’n ass in bed de Joe-Es Fook lezen. Spieking of witsj, ik moet naar het American Book Center. Fook kopen, met diskaunt. Is die studentenkaart toch nog ergens goed voor. Toedeledokio!”

12 opmerkingen :

  1. Arme NIMDVO die zich absoluut niet in kan denken dat je antwoorden eigenlijk bloedserieus zijn :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach, dan moet NIMDVO maar eens leren dat als iemand zich van je afkeert, vage antwoorden geeft en "nee" zegt, dat betekent dat ze geen trek hebben om (al dan niet met jou) over dat onderwerp te praten en dat je dan niet lomp door moet buldozeren omdat je nou eenmaal vindt dat je "recht" hebt op bepaalde informatie.

      Ik vond zelf dat ik het redelijk vriendelijk opgelost had, ik kan toch moeilijk "Yo, drammende graftak, ik heb nu al op 3 verschillende manieren subtiel proberen aan te geven dat ik het er niet met je over wil hebben, doe eens wat aan die 25 cm gewapend betonnen plaat voor je kop, lompo!" tegen zo'n type zeggen. Hoe graag ik dat ook zou willen, want mijn tolerantiegrens voor dit soort wauwelende betonkoppers is laag. :-D

      Verwijderen
  2. "Fuck toch OP met je KUTpassies, ik ben geen FUKKING imker!" - dat was het antwoord dat ik in mijn hoofd tegen de leider van de presentatiecursus wilde schreeuwen. In plaats daar van zei ik, net als u: Ik heb geen passies. Waarop ze me heel meewarig aankeek. Alsof ik niet helemaal 'heel' ben. Nou ben ik dat ook niet, maar dat ligt niet aan die ontbrekende passies. Haar volgende vraag was 'is er iets dat je graag doet?' - wat natuurlijk een wespennest is waar ik me niet aan ging steken, het laatste dat ik wil is dat mijn collega's mijn middle aged smut ridden fics vinden. Dus wauwelde ik wat over de baksels van afgelopen jaar. En dat ik het nogal kut vind dat ik Nigella Lawson dan niet ben op zo'n moment, maar dat ik ook zo nodig Nigella niet hoef te zijn, terugkijkend op haar leven. Enfin. Lang verhaal - gaat nergens over. Blijkbaar had ik nogal wat feels over dit onderwerp.
    Passies.
    Hou toch op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ROFLMAO @ "ik ben geen FUKKING imker!" :-D Die ga ik dus echt gebruiken de volgende keer! :-D

      Want jaaa, ik word er werkelijk helemaal MAL van, van dat genuil over passies. Het is namelijk weer typisch zo'n "je mag helemaal zelf weten wat je ~passies~ zijn, als het maar precies dezelfde ~passies~ zijn die alle andere mensen op aarde hebben, anders ben je raar".

      Sowieso, dat woord "passie", ik denk dan altijd direct aan het lijden van Jezus (en dus Leed) of aan van die clichémensen die het leuk vinden van oersuffe dingen proberen op te leuken door het een passie te noemen. Postzegels verzamelen of zo. Echt, ik denk dat ik ondertussen een grotere hekel ontwikkeld heb aan het woord/concept "passie" dan aan "hobbies". En dat zegt wat...

      Verwijderen
  3. Heerlijk .
    Nadat ik door verschillende mensen van hetzelfde soort verteld werd dat mindfulness al mijn issues zou oplossen is mijn antwoord dat ik heel mindfull in het leven wil staan.

    Je moet ze instemmend zien knikken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. MINDFULLNESS!!! Jaaa, dat is er ook zo eentje! :-D Meestal ben ik wel in staat om mensen met sociaal wenselijk genuil op te laten zouten, maar soms is de irritatiegrens dusdanig bereikt en overschreden dat ik daar geen trek in heb en het dus gierend uit de hand loopt. :-D

      Verwijderen
  4. Ik wou L'enfer c'est les autres typen maar zo heb je dit stukje al getagd :-) mensen kunnen oneindig zagen over zulke cultureel opgelegde levensvragen. Heel vervelend. Aan de andere kant: ze hebben interesse in je. Wáár kom je nu nog mensen tegen met belangstelling voor anderen?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die interesse, dat is nou precies waar het voor mij wringt: ik vind dit namelijk geen oprechte belangstelling, maar hoogst onfatsoenlijk gedram voortkomend uit een volkomen misplaatst gevoel "recht" te hebben op informatie die een ander (ik in dit geval) om wat voor reden dan ook niet wil geven. Het heeft een hoog “ik ben een roddelblaadjeslezer”-gehalte, want het zijn zonder uitzondering mensen die ik nauwelijks ken die dit volkomen ongepaste, dominante en grensoverschrijdende gedrag vertonen.

      Mensen die namelijk échte belangstelling voor mij tonen, houden rekening met wat ik wil delen en vangen impliciete signalen (ontwijkende antwoorden bijvoorbeeld, of dat ik aanstalten maak om te vertrekken) prima op. Ook blijven ze niet door zagen en zagen en zagen totdat ik het schijtzat ben en bot “nee” zeg, en ze zeggen daarop al helemaal niet “jawel”. Dat is een bijzondere mate van lompheid die ik gelukkig maar hoogst zelden tegenkom, de meeste mensen zijn namelijk wel redelijk op de hoogte van hoe sociaal verkeer in elkaar steekt. :-D

      Verwijderen
  5. Het is inderdaad ontzettend lomp om maar gewoon door te drammen. Dat doen best veel mensen. En al die hangups die mensen hebben over passies, dromen najagen, hobby's en andere cultureel opgedrongen onzin- get a life. And live it. Ik hoorde laatst over iemand die elke dag met een klapstoeltje bij het spoor ging zitten om treinen te kijken. El-ke dag. dat vond hij mooi, en meer hoefde hij niet van het leven. Kijk, dat vind ik nou mooi. Mensen doen altijd zo hoogdravend over alles, terwijl het soms simpel is. Of verschrikkelijk. Of saai. Maar de werkelijkheid is een lastig dingetje voor velen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat gedram valt me dus ook op, de laatste tijd. Ik weet niet of het komt omdat ik tegenwoordig een ander soort mensen tegenkom, of dat dit gedram er altijd al was, maar mijn irritatiegrens bereikt en overschreden is, of beide. :-D

      Die hangups over passies, dromen en "jezelf vinden" zijn natuurlijk allemaal fantastische manieren om op meta-niveau bezig te blijven met klussen aan je leven en naar de buitenwereld te laten zien dat je "echt wel bezig bent met gelukkig(er) worden", zonder daadwerkelijk iets te moeten doen (zie ook, ja daar ga ik weer, al die niet-schrijvende schrijvers en dergelijke :-D).

      Terwijl het inderdaad redelijk simpel is: je doet iets, of je doet iets niet. Soms ben je blij, en soms niet. En soms heb je geluk en soms heb je pech en moet toch gewoon de huur betaald worden. Heb ik ook een post over in the works, over de idiotie van 'als je doet wat je leuk vindt, ben je automatisch succesvol/komt het geld je tegemoet', want daar heb ik FEELS over. :-D

      Verwijderen
  6. Ja lekker dan. Nu heb ik trek in pizza. En tis 10:28 in de ochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schrale troost misschien: ik had om precies die tijd enorm zin in een glutenvrije bagel. Dat werd hem ook niet. :-D

      Verwijderen

Blog Design by Get Polished