dinsdag 2 november 2004

Theo van Gogh

Amen!

Edit:

N.a.v. de discussie ontstaan bij bovenstaande post kon ik het niet laten mijn eigen mening te geven, aangezien hij wat lang is post ik hem hier:

IMHO zijn er verschillende dingen aan de hand:

1)Theo van Gogh is vermoord, waarschijnlijk omdat iemand het niet met hem eens was. Dat het niet met iemand eens zijn je niet het recht geeft iemand af te knallen daar zijn volgens mij de meeste mensen het wel over eens.

2)In Nederland vergeet men wel eens dat het eigen consensusmodel niet de universeel geldende norm is. Helaas. In diverse andere landen (ja, NU!), worden mensen vermoord om hun opvattingen, wezen (geaardheid bijv) en meningen.
Theo van Gogh heeft zich met zijn uitlatingen op glad ijs begeven, en dat moet hij geweten hebben. Tenslotte wordt Ayaan Hirsi Ali al jaren met de dood bedreigt en leeft ze onder constante politiebewaking. Is dat "normaal"? Nee, maar het is wel een feit.
Als je de “strijd” aangaat met mensen die niet in consensus geloven en "my way or the highway"-style hun eigen mening (geloof, politieke voorkeur, etc) desnoods met geweld opdringen aan anderen, dan moet je rekening houden met het feit dat het je het leven kan kosten.
Nogmaals: IK vind dat niet normaal. Maar zo werkt het helaas wel in de wereld.

3)De massahysterie, mediahype en polarisatie. Tendentieuze, incorrecte berichtgeving. Speculaties die kant noch wal raken. Kaarsjes, knuffelbeesten, briefjes, iedereen-was-Theo´s-beste-vriend.
Ja, het is erg dat iemand vermoord is om zijn mening. Ja, het is voor de nabestaanden erg. Ja, het kan rot zijn voor fans en de filmwereld, maar om hem nu plots heilig te verklaren?
Dat verzuchtte "dat had Theo zo gewild" door mensen die hem toen hij nog leefden een irritante vetklep vonden?
Wedden dat Pathé nu plots een retrospectief van zijn werk gaat vertonen, terwijl ze "Cool" weigerden uit te brengen toen hij nog leefde?
Wedden dat dit weer maanden oeverloze speculaties van "deskundigen" op Barend en van Dorp gaat opleveren?
Wedden dat er weer mensen gaan gillen "Alle Islamisten (sic) het land uit!".
Wedden dat al dit gemekker alleen maar gaat leiden tot zondebokzoeken, ongefundeerde beschuldigingen en verwijdering tussen de toch al veel te ver uit elkaar liggende bevolkingsgroepen?
En nee, ik heb ook geen idee wat ik aan dit alles kan doen. Ik kan echter wel proberen een eigen standpunt te bepalen en dat is op dit moment dat ik ervoor kies niet klakkeloos mee te gaan in de “rouw” die me opgedrongen wordt door de media, het internet en “het volk”.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Blog Design by Get Polished