vrijdag 4 september 2009

Het grote Parijsverslag in 28 delen - 21 t/m 24

Deel 1 t/m 5 staan hier.
Deel 6 t/m 9 staan hier.
Deel 10 t/m 15 staan hier.
Deel 16 t/m 20 staan hier.

Donderdag 20 augustus 2009

Bij het naar buiten gaan merkten we het meteen: het was significant koeler dan de dag ervoor. Gelukkig maar, want nog zo'n dag had ik fysiek waarschijnlijk niet meer getrokken en op een bezoekje aan een Frans ziekenhuis zat ik niet echt te wachten: die steken namelijjk allemaal naalden in je en houden je twee weken... brr! Maar goed, het was dus een boel koeler en we gingen naar het Picasso museum. Dit was een van de laatste dagen dat het museum open was, het gaat namelijk langere tijd dicht in verband met een verbouwing. Ik vond het hoogst interessant om te zien dat hij diverse stijlen en thema's door elkaar gebruikte en niet in fases werkte, zoals veel andere kunstenaars. Het was een redelijk klein museum dat een goed overzicht gaf van zijn werk en evolutie als persoon en kunstenaar.

Na in zo'n 2 uur het hele museum gezien te hebben en een Orangina gedronken te hebben, liepen we via Le Marais (Het. Is. Daar. Leuk!) weer naar Melodies Graphiques, om te zien of ze nu wel open waren. En dat waren ze! Uiteraard móesten er diverse spullies aangeschaft worden, hier en daar, ziet u wat ik allemaal gekocht heb. Vervolgens gingen we weer op pad naar de Notre Dame en de Sainte Chapelle, die allebei zeer de moeite waard waren. Tijdens mijn vorige bezoek had ik in de Notre Dame een groot engelenbeeld (geobsedeerd, ik?) gezien waar ik helaas toen geen foto van gemaakt heb. Sinds die tijd hebben de ze echter de hele inrichting hershuffeld, waardoor ik de grote engel niet heb gevonden. Na mijn Nijnsky-avontuur twijfel ik een beetje of ik hem niet gedroomd heb, maar The Big Kahuna herinnert zich ook een grote Michaël, dus de kans dat hij ergens in een opslagruimte staat is groot. Bij het altaar (waar je niet bij mag) overigens stonden wél twee grote aartsengelen, dus aan mijn engel-behoefte is voldaan.

Na de Notre Dame liepen we naar de Sainte Chapelle. Deze bevindt zich op het terrein van de rechtbank, wat betekent dat je uitgebreid gescand wordt voordat je naar binnen mag. Ik was daar getuige van een hilarische conversatie tussen twee politieagenten:
Agent 1, verbaasd: "Zag je die gozer net, met dat t-shirt?
Agent 2, hoofdschuddend: "Ja! Ik heb geen idee wat iemand bezielt om met een t-shirt waar "assasin" op staat het Paleis van Justitie binnen te willen komen!"
Kortom: ik wist dat ik er goed aan had gedaan om mijn hoodie met "New Jersey murder scene" thuis te laten! ;-) De Sainte Chapelle omschrijven doet haar geen recht, ik raad iedereen aan er langs te gaan als u in de buurt bent, zeer de moeite waard.

Hierna zijn we via een korte stop op de bloemenmarkt bij halte Cité op pad gegaan naar La Droguerie, een waar walhalla voor de creabea, waar ik dit geweldige lint kocht. Toen we daarna richting winkelcentrum Forum Les Halles liepen, begon het spontaan te regenen! Op een drafje zijn we het winkelcentrum ingevlucht op zoek naar de FNAC, want FNAC rules! Aldaar heb ik voor het eerst in 100 jaar cd's gekocht: twee ken ik uit mijn hoofd van voor naar achter en door elkaar, 1 klonk in de winkel en was fijn atmosferisch, 1 puur om de titel gekocht. Dat er een kat op de cover stond heb ik niet eens bewust geregistreerd. Toen was het tijd om naar het Novotel te gaan, waar ik kennismaakte met de collega's en de uitgever van The Big Kahuna en bovendien deze bijzondere wasbak kiekte. Na met de hele club uiterst gezellig uit eten te zijn geweest (waar we te horen kregen dat het de dag ervoor (woensdag) maar liefst 39,5 graad was geweest!) bij Au chien qui fume , namen we een zeer late metro terug naar het hostel. De metro was op dat tijdstip heerlijk rustig en ook de buurt waarin het hostel zich bevond was nog steeds prima in orde, altijd goed om te weten. Na het ondertussen gebruikelijke actieplanoverleg gingen we rijkelijk, ríjkelijk laat slapen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Blog Design by Get Polished