donderdag 16 augustus 2012

LP's excellent staycation - Dag 47

Aangezien ik de afgelopen dagen ziek in bed heb gelegen, heb ik nog wat extra nagedacht over het hele fictie versus non-fictie gebeuren. (Hier nog een mega-lang interessant artikel over dit onderwerp.) Daarbij realiseerde ik me dat ik me theoretisch dan wel afvraag "Hoeveel procent 'feit' moet een verhaal minimaal bevatten om nog als 'non-fictie' gecategoriseerd te worden?", maar dat ik er in de praktijk eigenlijk van overtuigd ben dat het toch geen barst uitmaakt.

Mijn ervaring is namelijk dat een groot deel van de lezers er, onafhankelijk van genre, toch wel in lezen wat ze zelf willen en/of het verhaal (onbewust?) aanpassen aan wat in hun straatje past.

Dit merk ik overigens niet alleen in reacties op mijn eigen schrijverij (ja, ik onbegrepen gekwelde ziel ik), maar ook in bijvoorbeeld boekrecensies. Het komt met zeer grote regelmaat voor dat daar dingen in staan die ab-so-luut niet in het origineel voorkomen, maar waarvan de recensent blijkbaar toch overtuigd is die gelezen te hebben.

Een deel van deze fouten kunnen verklaard worden door te snel te veel boeken moeten lezen om van recenseren te kunnen leven, maar de rest zijn 'interpretatiefouten': de lezer neemt iets aan omdat het past bij wat hij/zij 'verwacht'.

Ook op de universiteit merkte ik dat als onze werkgroep van 15 mensen een bepaald boek hadden gelezen, er 5 verschillende interpretaties waren (de rest van de aanwezigen durfde niet te praten tijdens de werkgroep en/of had "geen mening") die vaak mijlenver uit elkaar lagen. Wat dan weer voor interessante discussies zorgde. [insert "reader response criticsm" en "er is geen foute interpretatie" en yada yada theory bla bla]

Wat dat betreft begin ik steeds meer te geloven dat schrijvers maar moeten schrijven waar ze trek in hebben, er een al dan niet leutig stickertje op moeten plakken en dat de lezers het dan maar moeten uitzoeken. Want dan doen ze nu eigenlijk ook al lang.

Yup, dit mag u file-n under Keiharde Poelekie-mening van de Dag. Mocht u denken "Nou Poelekie, je leutert leuk, maar ik vind dat je een partijtje uit je nek loopt te mauwen en wel hierom - dubbelpunt - mening", dan kunt u dat uiteraard in het reactievakje typen!

2 opmerkingen :

  1. Ja. Ik als lezer - als ervaren lezer mag ik wel stellen - pas alles wat ik lees aan aan mijn eigen leefwereld. Ik interpreteer alles wat ik lees vanuit mijn eigen ervaringen of fantasie. Voor mij is dat ook wat lezen zo'n prettige ervaring maakt.
    Het betekent niet dat ik nooit tot nieuwe inzichten kom, maar wel dat het soms voorkomt dat ik iets lees waar ik 'niks mee kan'. Dat betekent dat ik er geen verbinding mee kan maken, dat ik op geen enkele manier tot een gevoel van 'herkenning' (kots) kom.
    Enfin: uw keiharde mening is keihard, maar wellicht een die gedeeld wordt door meer mensen. Maar ik wil het dan ook graag zelf uitzoeken. Daarin verschil ik misschien van 'de rest'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Kouw: dude, ik heb daar helemaal nâks aan toe te voegen, helemaal mee eens! :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Blog Design by Get Polished