zondag 18 januari 2009

Het Grote Madeira Reisverslag deel sześć

“Ook op vrijdag zijn we weer (het is bijna een routine) vroeg opgestaan en na het ontbijt hebben we ons richting de bushalte verplaatst. De bus aanhouden gaat hier op zijn zwaais, doe je dat niet dan zoeft hij gewoon voorbij. Je bliept je heropwaardeerbare kartonnen pasje langs de lezer en voilà: je hebt je rit betaald. De invoering van de chippas is hier dus allang een feit en ik gok dat er iets minder over gemauwd is dan in Nederland.

Nadat we zowaar bij de juiste halte uitgestapt waren (tegenover het winkelcentrum), liepen we naar het Madeira Magic expocentrum, waar een tentoonstelling over Leonardo da Vinci was. Het was een overzichtstentoonstelling van zijn gehele werk en dan met nadruk op zijn machines. Mijn levensambitie om Leonardo da Vinci te worden als ik later groot ben kan ik welgevoeglijk op mijn buik schrijven, ik heb me nog nooit zo ontzettend dom gevoeld als na het zien van alle dingen die hij bedacht en gemaakt heeft.

Het expocenter heeft ook een botanische tuin waar ik helemaal loos gegaan ben met het kiekjes schieten. Vervolgens weer richting Pingo Doce voor boodschappen, waar ik deze keer na goed zoeken wél tremoços vond, waar ik me bij terugkomst in het apartement ongans (en mild misselijk) aan geknaagd heb.

Tremoços zijn een soort boontjes, die geweekt worden in zout water en als snack gegeten worden zoals wij pinda’s-bij-de-borrel nuttigen. Het is voor zover ik heb kunnen achterhalen iets wat eigenlijk alleen in Portugal en Italië “bekend” is, en dan voornamelijk bij de oudere generaties. Zelf ken ik ze van de vele vakanties in Portugal in mijn jeugd en ben ik er nogal dol op, The Big Kahuna (en met mij waarschijnlijk een groot deel van de mensheid) vindt het vieze bagger. Een rondje google leert me dat er in Amsterdam in de Haarlemmerstraat een Portugese supermarkt zit, ben benieuwd of ze ze daar ook verkopen. Binnenkort ga ik op expotitie en ik hou u op de hoogte!

De rest van de avond hebben we besteed aan internet, het schieten van foto's vanaf het balkon (is nog best een klus als je 1) geen benul hebt hoe je het ding handmatig in kunt stellen en 2) je probeert in het donker lichtjes heel ver weg op de kiek te zetten) en het verzamelen van munten bij Super Mario Bros. Verder zijn we helemaal niet 12, dat lijkt maar zo.”

Wordt vervolgd en ook de foto's zijn in aantocht!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Blog Design by Get Polished