vrijdag 23 januari 2009

Het Grote Madeira Reisverslag part neun

Het verschil tussen “feestdag” en “gewone dag” werd op dinsdagochtend direct duidelijk zodra we het hotel uit kwamen: er liepen ongeveer 10 keer zoveel mensen en niet alleen toeristen. We hadden de dag ervoor besloten toe te geven aan het feit dat we nu eenmaal toeristen wáren en toch maar kaartjes voor de sightseeingbus te kopen. Ik kan iedereen aanraden om dat éérst te doen, want behalve dat je een rondje maakt door de belangrijkste delen van de stad, krijg je ook, via je headset, (historische) informatie over de stad. Het feit dat het een hop-on, hop-off bus is die rondjes rijdt is ook erg handig.

Na anderhalf rondje stapten we uit om naar het Madeira Story Center te gaan, wat eigenlijk gewoon het Madeira history center had moeten heten, maargoed, het zal. Hier wordt op een effectieve interactieve manier (u weet dat ik vaak niet van het interactieve ben) de geschiedenis van Madeira in woord en beeld weergegeven. Interessant voor volwassenen en ook leuk voor (iets oudere, ik gok zo 8+) kinderen.

Vervolgens liepen we naar het museum voor religieuze kunst. Mensen die mij kennen weten dat ik in een ver verleden een blauwe maandag heb rondgehangen op de faculteit Kunstgeschiedenis, en hoewel ik mijn ambities om hoger opgeleid werkloze te worden opzij gezet heb, ben ik nog altijd enorm geïnteresseerd in (met name) religieuze kunst. Vooral het doen van malle stemmetjes die verwoorden wat Maria en de Engel hoogstwaarschijnlijk tegen elkaar zeggen op afbeeldingen van de annunciatie is mijn favoriet:

Engel, over Maria heen gebogen, fluisterend in haar oor: “Je bent zwanger!”
Maria, met haar handen in de WTF!?-houding: “Hoe kan dát nou!?!?”

Met meerdere annunciatie-schilderijen per zaal kon ik dus mijn lol op. Ook was er een Mariabeeld dat dusdanig briljant geweldig mooi was dat ik Rik verzocht om een epileptische aanval te faken om de, overigens zeer overijverige, suppoosten af te leiden zodat ik het beeld in mijn tas kon proppen. Ik ben nog steeds mild verbolgen dat Rik daar niet toe bereid was… ;-)

Na al deze cultuur was het weer eens tijd voor een potje ouderwets shoppen, dus togen we naar de halte van de sightseeingbus die ons een klein half uurtje later bij ons oude vertrouwde winkelcentrum afzette. Daar hebben we nog wat op het dakterras gezeten en hebben we de laatste boodschappen gedaan.

Morgen het laatste deel! :-)

1 opmerking :

  1. *grijns*
    Je verbeelding van de communicatie tussen de Engel en Maria is erg beeldend (en wie weet hoe treffend) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Blog Design by Get Polished