dinsdag 6 september 2005

“Undra som en flundra?” (Zweden dag 7)

Dinsdag zou Apneist eerste echte vrije dag zijn, en we besloten ondanks de zere poot (pijnstiller ahoy!) toch wat aan sightseeing te gaan doen. De Denen gingen wrakduiken in de haven van Lysekil, en waren zo vriendelijk om ons een lift te geven in hun groene busje.
Toen ik uit het busje stapte was het eerste wat we zagen het Havsbad, wat het laatst overgebleven gedeelte van het oorspronkelijke kuurbad is. Tegenwoordig is het speciaal voor naaktrecreatie, zoals dat zo mooi heet, maar dan wel met netjes afgescheiden dames- en herengedeeltes. Naast het Havsbad bevindt zich mijn nieuwe favoriete eiland Släggö. Even bovenop het eiland gezeten en een paar foto´s gemaakt van de omgeving, waarbij ik bijna het water in waaide. Vervolgens weer naar beneden geklommen en richting het
Havets Hus gelopen, het plaatselijke aquarium, waar ik eindelijk kennisgemaakt heb met de bot.

Oh, wacht even, die snapt niemand zonder uitleg: toen ik ergens in maart de website van het Havets Hus bekeek, stond er een tagline in het Zweeds "Undra som en flundra?"
"Undra som en" betekent "Ben je benieuwd naar" en bij "flundra" stond in het woordenboek "bot". Het volgende gesprek ontspon zich toen met The Big Kahuna:

Poelekie: "Jamaar, wie is er nou bot?"
Kahuna: "De vis!"
Poelekie: "Waarom is die vis bot dan? Ik snap er werkelijk geen klap van!"

Pas na de tiende keer snapte ik dat de vis een bot was. U weet wel, rog, bot, zo eentje... u merkt het, het blonderen mist zijn uitwerking niet. ;-P

Maargoed, ik was inderdaad benieuwd naar de bot en heb hem/haar gezien, helaas mocht er niet geaaid worden. Na het aquarium van onder tot boven bekeken te hebben, was het tijd voor een hapje. We besloten ook vandaag voor pizza en een salade te gaan, helaas hadden wij ons een beetje verkeken op de porties en bleek dat we het ab-so-luut niet opkregen…
Toen was het tijd om eens wat te emailen en dergelijke in de videotheek annex snoepwinkel annex arcadehal annex internetcafé Bogart, waar zeer luid een cd die niet anders dan “Rape the greatest hits of the 80s” kon heten op indefinite repeat stond. Hilarisch genoeg verkochten ze er ook chocodolfijnen, daarvan heeft chocoholic Apneist er een boel gekocht voor de freedivers in het huis.
Ondertussen was het half 4 en dus hoog tijd om de klim naar het Gullmarsborg-zwembad te ondernemen, aangezien we daar afgesproken hadden met o.a. de Denen voor een zwembadsessie. Ik had toestemming van de dokter om te zwemmen dus trok wat baantjes, daarna dobberde Apneist wat ademvrij rond.
“Zo´n duikbril is écht best handig eigenlijk…” bedacht ik terwijl ik onder water vastgeklemd aan een metalen trapje iemand een absurde afstand (ivm geheimhoudingsplicht kan ik niet exact zeggen hoeveel, maar het was meer dan 150 meter) zag afleggen onder water. Zonder vinnen. Ja, het is dat ik het gezien heb, anders zou ik het ook niet geloven.
Na afloop van de zwemmerij nog wat in de sauna gehangen en die avond een prachtige documentaire gezien over freedivers en orka´s.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Blog Design by Get Polished